Kriisiviestintä

Kriisiviestinnällä tarkoitetaan äkillisesti syntynyttä tilannetta, josta on tarve viestiä viipymättä. Monenlaiset asiat voivat aiheuttaa kriisin, kuten

  • poikkeustilanne, jolla vaikutusta toimintaan
  • seuran toimihenkilöä tai vapaaehtoista epäillään rikoksesta tai vastuuaseman väärinkäytöstä
  • iso onnettomuus turnauksen, tapahtuman tai harjoitusten aikana
  • nuorten, toimihenkilöiden tai vanhempien sopimaton käytös turnaus- tai pelimatkalla
  • äkillinen muutos seuran taloudessa tai henkilöstössä
  • suuriksi kasvaneet sisäiset ristiriidat.

Kriisiviestinnän tulee olla nopeaa, selkeää ja johdettua. Josba Junioreissa on sovittu seuraavasta toimintamallista.

1. Ilmoitus kriisistä

  • Mikäli kriisin luonne sitä edellyttää, ota yhteys viranomaisiin, poliisiin tai/ja pelastuslaitokseen. Soita yleiseen hätänumeroon 112 ja noudata annettuja ohjeita.
  • Ota yhteys seuran toiminnanjohtajaan tai puheenjohtajaan, jotka päättävät kuinka asiassa edetään ja viestitään.

2. Viestintävastuu

  • Viestintävastuu on seuran puheenjohtajalla tai hänen ollessa tavoittamattomissa, varapuheenjohtajalla. Puheenjohtaja jakaa kriisiviestintään liittyvät tehtävät ja antaa mahdolliset lausunnot ulospäin.
  • Joukkueiden valmentajilla tai vanhemmilla ei ole lupaa esiintyä seuran virallisten lausuntojen tai viestinnän edustajana, jollei sitä tehtävää ole erikseen hänelle annettu.